vrijdag 1 mei 2015

47

Spoorlijn sluis
Kijk even naar de uit 1843 daterende damsluis onder de spoorlijn. In de sponningen werden schotbalken geplaatst, het water dat opstuwde werd gebruikt voor inundatie. Aan de overkant van de weg is een nieuwe stuw gebouwd door het waterschap.
Rhijnspoorweg
Dit is de spoorlijn Utrecht – Arnhem die in 1845 aangelegd werd onder de naam Rhijnspoorweg. Het ministerie van oorlog heeft er op toegezien dat de spoorlijn niet langs de strategisch belangrijke Grebbeberg zou lopen. De spoorweg doorsnijdt wel twee Grebbelinie forten bij Renswoude. 
Oorlogssituatie hier ter plaatse in 1940, op het moment dat de Grebbeberg al was doorbroken door de Duitsers.
Deze fraaie wederopbouwboerderij uit 1951 staat 400 meter oostelijk van de Grebbeliniedijk tegenover het spoor. Hij is in de oorlog twee keer afgebrand om vrij schootsveld te maken.
Even verderop langs het spoor, aan de overkant van de Heuvelsesteeg, was rond 1900 de halte Amerongen. Passagiers die naar Amerongen wilden, moesten echter nog wel 5 km lopen.
Halte Amerongen werd later het halte Heuvelsche Steeg, zoals hier op een foto uit 1930 te zien is.
Foto: Wim van de Burgt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten